Навчання
27 серпня 2024 року в приміщення відділу освіти, культури та туризму проведено навчання з персоналом, задіяним в перевезенні пасажирів (учнів та педагогічних працівників) щодо засобів забезпечення доступності під час надання транспортних послуг на виконання Плану заходів з реалізації у 2023 і 2024 роках Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року по Великомихайлівській селищній раді Роздільнянського району Одеської області.
Підвезення учнів та педагогічних працівників сільської місцевості, що проживають за межею пішохідної доступності до навчальних закладів, до місця навчання (роботи) і додому повинно бути належно організовано і є дуже важливою складовою надання освітніх послуг.
Закон України «Про освіту» (далі Закон) регулює багато аспектів надання освітніх послуг, зокрема і про підвезення.
Згідно частини четвертої статті 13 Закону, особи, які здобувають повну загальну середню освіту, проживають у сільській місцевості і потребують підвезення до закладу освіти і у зворотному напрямку, забезпечуються таким підвезенням за кошти місцевих бюджетів, у тому числі із забезпеченням доступності відповідного транспорту для осіб з порушенням зору, слуху, опорно-рухового апарату та інших маломобільних груп населення.
Шкільний автобус є спеціальним транспортним засобом для регулярних перевезень, що здійснюються за встановленим маршрутом і розкладом, з посадкою і висадкою дітей і педагогічних працівників на передбачених маршрутом зупинках до місць навчання і додому, а також для організації екскурсійних поїздок, здійснення нерегулярних перевезень учнів та педагогічних працівників до місць проведення позакласних і позашкільних, культурно-масових заходів і спортивних змагань, підвезення до пунктів тестування зовнішнього незалежного оцінювання, можливе забезпечення участі учасників навчально-виховного процесу в заходах (нарадах, семінарах, конференціях) районного чи обласного рівнів (такі функції нерегулярних перевезень прописуються в Положенні про порядок використання шкільних автобусів та затверджуються відповідним органом місцевого самоврядування). На комерційній основі використання шкільних автобусів забороняється.
Організація перевезень дітей шкільними автобусами здійснюється у відповідності з діючими нормативно правовими актами України із забезпечення безпеки дорожнього руху, перевезень пасажирів автобусами, зокрема Закону України «Про дорожній рух», Закону України «Про автомобільний транспорт» та Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту.
При цьому балансоутримувач шкільного автобуса, що організовує перевезення учнів і педагогів, а саме керівник закладу освіти або керівник органу управління освіти (засновника закладу освіти) має пов’язані із цим додаткові обов’язки.
Серед них:
– Визначає належне місце стоянки автобуса, забезпечує його технічне обслуговування та створює необхідні умови для проходження передрейсового технічного огляду.
– Забезпечує проходження водієм автобуса передрейсового та післярейсового медичного огляду.
– Забезпечує щорічне навчання водія шкільного автобуса з питань безпеки дорожнього руху в обсязі технічного мінімуму.
– Забезпечує наявність відповідної необхідної документації
Крім того, шкільні автобуси мають відповідати вимогам Національного стандарту України ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги», у тому числі для спеціальних шкільних автобусів для перевезення дітей з обмеженими фізичними можливостями, що пересуваються на кріслах колісних.
Деякі з вимог Національного стандарту:
• Автобус обладнується тільки місцями для сидіння, причому всі крісла повинні бути звернені вперед по ходу руху і забезпечені двоточковими ременями безпеки; в автобусі повинно бути не менше двох сидінь для дорослих пасажирів, які супроводжують дітей;
• Автобуси місткістю понад 22 пасажири повинні мати не менше двох пасажирських дверей, висота першої сходинки на вході від рівня дороги не повинна перевищувати 25 см;
• Автобус обладнується додатковими поручнями, як при вході, так і в салоні;
передбачаються підвищені вимоги до сигналізації, яка зв’язує пасажирів з водієм;
• В задній частині салону обладнується відсік для перевезення багажу і крісла-коляски в складеному стані (не менше 1); в разі регулярного перевезення дітей з порушеними функціями опорно-рухового апарату обладнується доступ дітей в кріслі-колясці;
• Кузов автобуса забарвлюється в яскраво-жовтий або помаранчевий колір з нанесенням написів «Шкільний автобус» та встановлюються розпізнавальні знаки «Перевезення дітей»;
• Автобус повинен бути обладнаний обмежувачем швидкості (60 км/ч);
• Моторесурс двигуна, не менше 500 тис. км;
• Паливо дизельне;
• Наявна антиблокувальна система гальмування та допоміжна система гальмування;
• Гарантійний строк експлуатації на кожний автобус надається не менше ніж на 24 місяці або не менше ніж на 100000 км пробігу з моменту доставки та прийняття такого автобуса у місці його кінцевого призначення.